سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پیوندهای روزانه

بابک صاحب اختیاری

اصول اولیه و استخوان بندی زندگی هر فرد در خانواده شکل می کیرد بیشتر مشکلات زندگی ما محصول عادات غلط ماست ، آگاهی از این که علت شکست ما در اکثر موارد نتیجه عادات است و اینکه عادات نادرست ما کدام است از مهمترین اصول اولیه موفقیت بشمار می رود و اصل اساسی برطرف کردن این عادات و جایگزینی عادات مطلوب است که ما را بسوی موفقیت رهنمون شود .

 عادات الگوهای رفتاری هستند که در اثر تکرار منظم و پایدار به وجود آمده ‌اند و معمولاً به ‌طور ناخودآگاه و بدون فکر کردن هوشیارانه آن رفتارها از ما سر میزند. این رفتارها گاه شایسته و خوب است و ما را بسوی موفقیت رهنمون می شود و گاه نا پسند و بد می باشند . شناخت اطرافیان از ما در بیشتر موارد بر اساس رفتار ماست ، مثلا فردی سحر خیز است یا بالعکس ، منظم است ، خوش حساب است و غیره. در مورد بعدی که مهمترین عامل است عادات ما بر زندگی ما اثر مستقیمی داشته و ما را به خواسته هایمان نزدیک و یا از آنها دور می کند . در واقع می توان گفت که عادات ما می تواند علت شکست و یا موفقیت ما در اهدافمان باشد پس به این ترتیب آیا بهتر نیست که ما عاداتمان را آگاهانه انتخاب کنیم و رفتاری را برگزینیم که از هر جهت به صلاح ما باشد؟

از مهمترین عاداتی که ما به طور معمول انجام می‌دهم و ما را به سمت موفقیت می‌کشاند می توان به چند مورد کلی اشاره کرد. اینکه ورزش می‌کنم؟ انتخاب‌های غذایی سالم دارم؟ خوابمان منظم است(حدود 8 ساعت در شبانه ‌روز می‌خوابیم) ؟ باافراد مثبت وقت می‌گذرانم؟ فرد منظمی هستیم و کارهایمان را به موقع انجام می دهیم؟ چند عادت مهم دیگر را که در زندگیتان تاثیرگذار است برای خودتان مشخص کنید.

 یکی از ارزشمندترین عادات ، عادت پسندیده و ارزشمند سحر خیزی است ما باید این اصل را خود یاد بگیریم و به فرزندانمان یاد دهیم که به موقع به رختخواب رفته و صبح زود بیدار شویم ، یکی دیگر از مهمترین علتهای ناکامی در امور زندگی که توجه وی‍ژه ای را میطلبد ایجاد نظم و انظبات در زندگی روزمره و اموراتمان است ، درمان اهمال کاری یکی از ارزشمندترین اصول اولیه راهیابی به موفقیت بشمار می رود ، اینکه هیچ کاری را به فردا نگه نداشته و همین الان انجام دهیم ما را گامی بلند بسوی موفقیت رهنمون خواهد شد. قدر فرصت ها را دانستن از مهمترین مسائل در زندگی است، فرصت های خوب نادرند و افراد به محض قرارگرفتن در چنین موقعیت هایی باید دقیق و عاقلانه برخورد کنند، در واقع وقت ارزشمندترین چیزی است که میتوان خوب از آن استفاده کرد و یا آن را دور ریخت. برای استفاده خوب از وقت باید به جای انجام کارهای غیرضروری ،به کارهای کلیدی و مهم پرداخت، آیا شما می توانید بگویید که کارهای کلیدی چیست؟

برای جواب به این سوال اول باید در زندگیمان هدف داشته باشیم ، در واقع بدون داشتن هدف معین و مشخص پیروزی یا شکست مفهومی نخواهد داشت ، هر کاری که ما را به هدفمان نزدیک می کند همان کار کلیدی است . پس برای مشخص کردن کار کلیدی باید همواره از خود بپرسیم بهترین کاری که الان می توانم انجام دهم چیست؟ جواب این سوال شما، جواب سوال قبلی نیز است و این کار ، همان کار کلیدی است.

پس از خود بپرسید بهترین کاری که برای رسیدن به هدفم الان می توانم انجام دهم چیست و سریعا مشغول انجام آن کار شوید . همین الان ، شاید لحظه دیگر خیلی دیر باشد

کار دیگری که باید انجام دهید این است که لیستی از 10 عادتی که می‌دانید الان چندان به نفعتان نیست و باید تغییر کنند تهیه کنید.عاداتیکه یادداشت کردید را در نظر بگیرید. این عادت‌ها اگر "اصلاح شوند"،"تغییر کنند" و یا مثبت‌تر شوند چطورمی‌شود؟ هر عادت را تک‌تک در نظر بگیرید و شکل مثبت آن را یادداشت کنید. و اصلی ترین عادتی را که باید تغییر دهید مشخص کرده و همین الان تصمیم به تغییر و یا جایگزینی آن با عادت مفید شوید .

 پس دیگر فرصت را از دست نداده و شروع کنید. موفق باشید

بابک صاحب اختیاری

 

 

 

 


[ جمعه 91/1/25 ] [ 7:31 عصر ] [ بابک صاحب اختیاری ]
درباره وبلاگ
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 3
کل بازدیدها: 19632